Opracował: Wojas
Fabrycznie nowe honkery wyjeżdżają z fabryki wyposażone w jeden kluczyk (oczywiście 2 sztuki) pasujący do wszystkiego (stacyjka, drzwi, schowki, klapki wlewów paliwa).

Większość pojazdów dostępnych z drugiej ręki ma już wymienione niektóre zamki lub stacyjkę i nieraz do auta dołączony jest cały pęk kluczy.

W sklepach Moto-Trans z Koszalina i RAWMOT z Rawy Mazowieckiej, dostępne są co prawda komplety zamków w przyzwoitej cenie, jedynym minusem jest fakt, że zestawy oparte są na wkładkach starego typu więc różnią się od kluczyka stacyjki. A więc finalnie i tak musimy posługiwać się dwoma kluczykami.
Rozwiązaniem jest dopasowanie wkładek zamków pod posiadany kluczyk od stacyjki.
W honkerach wykorzystuje się klamki od fiata 126p, a więc i wkładki zamków pochodzą z tego pojazdu. Należy zwrócić uwagę, że występują dwa rodzaje zamków, nowsze od malucha eleganta(kluczyk z plastikowym uchwytem) i starsze standardowe (kluczyk metalowy).

Z uwagi na fakt, że stacyjka do honkera 2000 ma zamek na kluczyk nowego typu, musimy zakupić wkładki tego samego typu aby przystąpić do ich dopasowywania.
Dopasowywanie – czyli jak tego nie polecamy robić.
Rozpoznając temat popytałem w kilku miejscach dorabiających klucze oraz poczytałem trochę porad w internecie i prawie wszędzie w ramach dopasowywania wkładek proponowane jest szlifowanie zapadek pod nowy kluczyk. Z całą pewnością jest to najprostsza i najszybsza metoda jednak stanowczo odradzam jej stosowanie. Za chwilę opiszę dlaczego. Ale najpierw kilka słów jak działa zamek:



Jak widać na powyższym zdjęciu szlifowanie zapadek powoduje mocne osłabienie zamka w pozycji zamkniętej, a ponadto tak zniszczony zamek może być otworzony przez co 2-3 kluczyk z uwagi na mocne ograniczenie ilości możliwych kombinacji.
Dopasowywanie – metoda właściwa
Aby dopasować wkładkę zamka, należy wkładkę rozebrać na części i wydostać z niej zapadki. W tym celu podważamy poniższą blaszkę:

Metoda będzie polegać na dobieraniu właściwych zapadek i w ten sposób „programowaniu” wkładek zamków pod nowy kluczyk. Do tej metody będziemy potrzebować więcej wkładek niż docelowo potrzebujemy, z uwagi na to, że musimy mieć spory zapas zapadek do „programowania”. Na szczęście zapadki są takie same w starym typie wkładek jak i nowym, dlatego ja akurat miałem spory zapas wkładek ze starych i nowych klamek.

Aby „zaprogramować” wkładkę należy włożyć docelowy kluczyk i dopasowywać zapadki tak, aby żadna nie wystawała z żadnej strony:

Po dopasowaniu zapadek musimy umieścić na nich sprężynki i założyć na miejsce blaszkę blokującą. W ten sposób otrzymamy pełnowartościową wkładkę pasującą do naszego kluczyka od stacyjki.
Montaż wkładek w klamkach oraz w zamkach schowków/klapek wlewów paliwa.
Montaż nowych wkładek jest banalnie prosty. Należy w klamce lub w zamku schowków/wlewów paliwa wybić trzpień. Po jego usunięciu otrzymamy możliwość wyciągnięcia wkładki. Po ich wymianie wystarczy złożyć wszystko w odwrotnej kolejności i wbić trzpienie zabezpieczające.


Na koniec pozostaje się nam cieszyć jednym kluczykiem pasującym do wszystkiego.

brak komentarzy on Przerabianie wkładek zamków pod kluczyk stacyjki