Opracowanie i materiały: AJAX / WOJAS
Honkery produkowane są już przez blisko 30 lat. Choć wizualnie mocno się nie zmieniły, to jednak na przestrzeni ostatnich trzech dekad auta te były modernizowane. Warto więc wiedzieć, że honkery z ostatnich lat produkcji (honkery 2000 w różnych odmianach) mają zastosowane już zupełnie inne rozwiązania techniczne względem aut z początków produkcji. Różnią się silniki, reduktory, mosty, skrzynie biegów, układ hamulcowy, układ wspomagania kierownicy itp. itd., a więc praktycznie cała mechanika.
Bardzo dużą zmiana nastąpiła pomiędzy honkerami 4012 (lata 89-96) oraz 2324 (lata 97-2000) czyli po przeniesieniu produkcji z Poznania do Lublina. I choć wizualnie auto wygląda bardzo podobnie bo nadwozie się nie zmieniło (główna zmiana to jednoczęściowy hardtop z lepszego tworzywa, za to bez otwieranych okien) to jest już duża przepaść technologiczna między tymi autami. Podstawowe zmiany to: mosty (pojawiły się hipoidalne, które są dużo bardziej wytrzymałe), pojawiły się hamulce tarczowe na przedniej osi, wspomaganie kierownicy, zmodernizowano reduktor gnieźnieński (jest dużo cichszy), zastosowano silnik anorii oraz tczewską skrzynię biegów TS5-21. Niestety honkery 2324 choć znacznie lepsze technicznie to mają gorszą jakość blach od poznańskich 4012.
W związku z licznymi pytaniami, informujemy też, że honkery (choć z problemami) produkowane są do chwili obecnej – głównie są to małe serie na potrzeby Wojska Polskiego oraz do krajów spoza UE np. Nigeria(stan na luty 2017).
Modele Honkerów
PW1/PW2 (Prototyp)
Silniki:
- FSO AA, Pojemność :1,5 Benzyna, Moc : 55,2 kW/75KM
Producent:
- Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej
z Sulejówka
Lata produkcji: 1979-1988
Tarpan Honker 4011
Silniki:
- FSO AA; Pojemność: 1,5; Moc: 55,2 kW/75KM
- FSO AB; Pojemność: 1,5; Moc: 60,4kW/82KM
- FSO CB; Pojemność: 1,6; Moc: 64kW/87KM
Producent:
- FSR Poznań
Lata produkcji: 1988-1991
Tarpan Honker 4012 (10 Osobowy)
Tarpan Honker 4022 (2 Osobowy ) tzw Brygadowy
Silniki:
- IVECO SOFIM 8140,07 D; Pojemność: 2,5; Moc: 55kW/75KM
- IVECO SOFIM 8140,27TD; Pojemność: 2,5; Moc: 73,5kW/100KM
Producent:
- FSR Poznań
Lata produkcji: 1990-1996
Tarpan Honker/Daewoo Honker - Sanitarka
oznaczenie w latach 1988-1996 – 4021/4022 w zależności od wersji silnikowej
Silniki:
- FSO AA; Pojemność:1,5; Moc: 55,2 kW/75KM
- FSO AB; Pojemność:1,5; Moc: 60,4kW/82KM
- FSO CB; Pojemność:1,5; Moc: 64kW/87KM
- IVECO SOFIM 8140,07 D; Pojemność: 2,5; Moc: 55kW/75KM
- VM MOTORI TD; Pojemność:2,5; Moc: 73,5kW/100KM
Producent:
- FSR Poznań
- Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne 4 Wrocław
- Fabryka Samochodów w Lublinie DMP
- AMZ Kutno
Lata produkcji: 1989-2000r.
Tarpan Honker 4032 (Prototyp)
Silniki:
- IVECO SOFIM 8140,27TD; Pojemność: 2,5; Moc: 73,5kW/100KM
Producent:
- FSR Poznań
Lata produkcji: Brak Danych
*Samochód był wyposażony w manualnie załączaną blokadę tylnego mostu. Posiadał przednie niezależne zawieszenie.
*W ramach ciekawostki dodam ze jeden jest w tej chwili remontowany w Poznaniu.
Daewoo Honker 2324
Silniki:
- Andoria 4CT90-1 TD(Euro2); Pojemność: 2,4; Moc: 66kW/90KM
Producent:
- DMP Lublin
Lata produkcji: 1997-2000
Daewoo Honker II - typ 2328 (Prototyp)
Wyprodukowano kilka sztuk – prawdopodobnie pięć
Wersja rozwojowa honkera przygotowana przez DMP. Nie weszła do seryjnej produkcji.
Silniki:
- VM MOTORI TD; Pojemność: 2,5; Moc: 73,5kW/100KM
Producent:
- DMP Lublin
Lata produkcji: 1998 (prawdopodobnie) – część tych aut pierwszą rejestrację miało dopiero po roku 2000
Pojazd posiadał niezależne przednie zawieszenie produkcji własnej.
Honker typ 2328 wersja 02
Kolejna wersja rozwojowa opracowana przez DMP. Honker w tej wersji miał nadwozie takie same jak w produkowanym później seryjnie honkerze 2000. Zrezygnowano też z niezależnego zawieszenia z przodu, które testowano w honkerach II. Prawdopodobnie powstało kilkanaście/kilkadziesiąt takich aut, w tym ok 10ciu w wersji krótkiej.
Silniki:
- VM MOTORI TD; Pojemność: 2,5; Moc: 73,5kW/100KM
Producent:
- DMP Lublin
Lata produkcji: 1999-2000r.
Honker 2000 / Honker 2000 2N
Modernizacja, polegająca głównie na odświeżeniu wyglądu wykonana przez Daewoo w 2000r. Model przyjęty do seryjnej produkcji jako następca honkera 2324. Nadwozia w tej wersji produkowane są do dziś.
Dostępne były wersje z hardtopem (sztywny, laminatowy dach), z plandeką oraz pod zabudowę skrzyniową.
Silniki:
- VM MOTORI TD; Pojemność:2,5; Moc: 73,5kW/100KM
- Andoria 4CT90-1 TD (Euro 2); Pojemność: 2,4;
Moc: 66 kW/90KM - Andoria 4CTi90-1BE6 TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 66kw/90KM - Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM - Andoria ADCR TD (Euro 5); Pojemność: 2,6; Moc: 85kW/115KM
Producent i lata produkcji:
- DMP, lata: 2000-2002
- Andoria-Mot, lata: 2002-2004
- Intrall, lata: 2004-2007
(zmiana nazwy na Intrall Honker w czasie produkcji) - Syndyk DMP, lata: 2007-2009
- DZT Tymińscy 2009-….
(obecnie pod nazwą Fabryka Samochodów HONKER)
Honker Górniczy
Honkery były też przerabiane na pojazdy górnicze i spędzały całe swoje „życie” pod ziemią. Auta te z uwagi na panujące tam warunki były bardzo narażone na korozję. Występowały przeróżne wersje takich aut.
Honker Pickup
Silnik:
- Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM
Producent:
- Andoria Mot
Lata produkcji: 2003r
* Auto zakupione w 2011r przez KGHM przerobione służy teraz jako Honker górniczy
Honker Ryś
Producent : 1 Okręgowe Warsztaty techniczne w Grudziądzu
Lata produkcji: początek lat 90tych.
Zabudowa wykonana na bazie Tarpana Honkera wyprodukowanego przez FSR.
W internecie pojawiają się informację, że wersja ta była produkowana dopiero za czasów daewoo (od 1996), co jak ustaliliśmy nie jest prawdą. Jeden z naszych kolegów zakupił w AMW takiego „ex-Rysia” z 1991r. Niestety był to egzemplarz przerobiony już na standardowego honkera i nie zachowały się wszystkie rozwiązania jak np. obrotnica czy uchwyt koła zapasowego na masce. Auto wciąż jednak posiadało szereg innych rozwiązań i modyfikacji charakterystycznych dla „Rysia”, dzięki którym możliwa była identyfikacja.
Dodatkowe informacje znalezione na stronie: militaryrok.pl:
Masa własna wzrosła do 2340 kg, a ładowność spadła do 640 kg.
Załoga – 10 żołnierzy. Zamontowano – podstawę czołgowego wkm 12,7 mm wz. 38/45 (DSzK). Pojazd był nieopancerzony.
Pojazd dopuszczono do ruchu pod warunkiem nie przekraczania masy całkowitej 3000 kg. Powodem była niska skuteczność układu hamulcowego.
Honker LOSOT
Honker 2000 wozy dowodzenia, radiostacje
Ciekawostką jest fakt, że prawie wszystkie honkery w barwach maskujących mają taki sam układ plam (różnią się tylko odcienie poszczególnych kolorów, w nowszych wersjach zastąpiono kolor brązowy piaskowym).
Zabudowę na bazię honkerów wykonują Wojskowe Zakłady Łączności
Honker Perkun - Rozgłośnia elektroakustyczna
Zabudowę na bazię honkerów wykonują Wojskowe Zakłady Łączności
Honker 2000 - wersja patrolowa
Wersja charakteryzowała się powiększonym orurowaniem przednim, kratą przedniego okna, dodatkowym szperaczem, możliwością szybkiego zdemontowania ramek okien w drzwiach, brezentową tapicerką, miękkim dachem oraz innymi niż standardowe ławeczkami (szersze, z podnoszonymi siedziskami i stałymi oparciami).
Silnik:
- Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM
Lata produkcji: 2003r-2004r
Honker Skorpion
Honker Skorpion 3
Silnik:
- Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM
Lata produkcji: 2003r-2004r
Honker Max
Silnik:
- Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM
Producent:
- Intrall
Lata produkcji: 2004r
* Pneumatyczna regulacja wysokości zawieszenia.
Honker (tzw. Prototyp 5 drzwiowy)
Silnik:
- Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM - Iveco
Producent:
- Intrall
Lata produkcji: 2006r
* Niezależne przednie zawieszenie, układ ABS.
Honker JENOT (prototyp)
Prototyp nadwozia w wersji opancerzonej. W związku ze znacznym zwiększeniem masy, tradycyjny silnik nie miał wystarczająco dużo mocy.
Silnik:
- Andoria 4CTi90-1BE TD (Euro 3); Pojemność: 2,4;
Moc: 75kW/102KM
Producent:
- Intrall
Lata produkcji: 2006r
MAT-10 CT - Mobilna Aparatownia Transmisyjna (prototyp)
Producent i lata produkcji:
- Zakład Doskonalenia Zawodowego (ZDZ) w Krakowie – 2008r.
Zgodnie z informacjami znalezionymi w e-RAPORCIE MSPO 3/2008:
MAT-10 CT miały trafić do wojska w 2009. W grę w wchodziło zamówienie 4 egz., a docelowo liczby 2-, 3-krotnie większej. Poza zainteresowaniem polskich kontyngentów zagranicznych, system może być stosowany w kraju, również w przypadku konieczności nawiązania łączności w sytuacjach kryzysowych.
Nie mamy wiedzy czy pojazdy takie faktycznie zostały wyprodukowane w większej ilości ale nic na to nie wskazuje.
Opis systemu:
Aparatownia działa przy wykorzystaniu zjawiska odbicia fal elektromagnetycznych od troposfery. Dzięki temu może zostać wykorzystana w sytuacjach, gdy przeszkody terenowe uniemożliwiają bezpośrednie połączenie. Tak, jak w Afganistanie, gdzie występują pewne problemy z zastosowaniem klasycznych środków przy zapewnieniu łączności między oddalonymi od siebie obiektami PKW.
System zapewnia zasięg łączności od 40 do 250 km. Zintegrowano w nim radiolinie R 450 A, BT i C (ta ostatnia zapewnia możliwość prowadzenia korespondencji w ruchu), Zespół Zakończeń Optycznych ZZO 12, Transkrypt TK 100 i Łącznico-krotnicę. Dzięki temu MAT-10 CT może pełnić rolę małego węzła abonenckiego. Na specjalnej przyczepie przewożona jest antena COS 2,8RM.
Zdjęcia i informacje pochodzą z e-RAPORTU MSPO 3/2008
Honker 4x4 (wcześniej nazywany Honker 2000)
Honker oparty na tradycyjnym nadwoziu, z nowszą wersją silnika Andorii ADCR (Common Rail) oraz z 5biegową skrzynią KIA oraz reduktorem BorgWarner sterowanym elektronicznie przy pomocy pokrętła. Istnieje możliwość odłączenia przedniego napędu.
Silnik:
- Andoria ADCR TD (Euro 4); Pojemność: 2,6; Moc: 85kW/115KM
Producent i lata produkcji:
- Fabryka Samochodów Honker od 2009r.
Honker III (prototyp)
Honker mający być odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku cywilnego. Miał być mniejszy od standardowego honkera 4×4, a przy tym mieć 5drzwi, niezależne przednie zawieszenie, ABS. Niestety pracę nad tym projektem przerwano.
Producent i lata produkcji:
- Fabryka Samochodów Honker – prace przy nim trwały jeszcze w 2013r.
Honker 4x4 Pickup 4 drzwiowy (prototyp)
Silnik:
- Andoria ADCR TD (Euro 4); Pojemność: 2,6; Moc: 85kW/115KM
Producent i lata produkcji:
- Fabryka Samochodów Honker – 2009r.
Honker 4x4 - wersja 5drzwiowa
Samochód w tej wersji występował w wersji ze standardowym przednim zawieszeniem (zdjęcie pierwsze od góry) oraz z niezależnym zawieszeniem (zdjęcie na dole).
Silnik:
- Andoria ADCR TD (Euro 4); Pojemność: 2,6; Moc: 85kW/115KM
Producent i lata produkcji:
- Fabryka Samochodów Honker – w ofercie od 2014r
Honker 4x4 - Skorpion (Nigeria)
Pojazdy wyprodukowane na zamówienie Nigerii.
Choć nazwa jest taka sama jak w przypadku dopancerzonych i uzbrojonych honkerów używanych od 2003r. przez Wojsko Polskie to jednak znacznie różni się specyfikacją.
Silnik:
- Andoria ADCR TD (Euro 4); Pojemność: 2,6; Moc: 85kW/115KM
Producent i lata produkcji:
- Fabryka Samochodów Honker – 2016r
Honker 6x4 - wersja ciężarowa 20-to osobowa (Nigeria)
Pojazdy wyprodukowane na zamówienie Nigerii. Tylna oś nienapędzana
Silnik:
- Andoria ADCR TD (Euro 4); Pojemność: 2,6; Moc: podniesiona ze standardowych 115KM do ok 150KM
Producent i lata produkcji:
- Fabryka Samochodów Honker – 2016r.
Honker M-AX
Honker M-AX to zaprezentowana na MSPO w 2018 roku propozycja modernizacji wojskowych honkerów. Zmiany są tak dalekie, że nawet rama jest zupełnie inna niż w seryjnym honkerze. Po modernizacji z dostarczonego honkera pozostaje wyłącznie odnowione nadwozie oraz… dokumenty 😉
Honker M-AX nie jest sprzedawany jako nowy pojazd ale jest to wyłącznie oferta modernizacji, tak jak w przypadku starów 266 od lat odnawianych przez tą samą firmę.
Silnik:
- Iveco F1C 146-170KM
Producent i lata produkcji:
- AUTOBOX Starachowice – 2018r.
Jeżeli znasz inne ciekawe, nieopisane wersje honkerów lub znalazłeś jakieś błędy w opisie to prosimy o kontakt