Rodzaje reduktorów w Honkerach
Opracowanie: AJAX
Typ
Okres
Opis
Reduktor Polmo Gniezno
(generacja 1)
1990r.-1995r.
Synchronizowany z mechanizmem różnicowym między osiowym i blokadą między osiową, napęd stały na obie osie (4×4).
Charakteryzuje się dość głośną pracą . Jest to najczęściej występujący reduktor w Tarpanach Honkerach w zestawie z 5 biegową skrzynią biegów
Reduktor Borg-Warner
1990r.-2000r(?)
dokładna data zakończenia stosowania nie jest znana.
Synchronizowany z dołączanym napędem osi przedniej.
Do 1996r zastosowane były manualne sprzęgiełka załączania przedniego napędu. Po przeniesieniu produkcji do Lublina zastąpiono je automatami.
Najczęściej spotykany w zestawie z 5 biegową skrzynią biegów firmy Tremec.
Były montowane przez FSR w Poznaniu. Wiadomo o ok 150szt. aut, które wyjechały z Antoninka z taką skrzynią rozdzielczą. Spotykane też egzmeplarze honkerów z tym rodzajem skrzyni rozdzielczej wyprodukowane w DMP – brak informacji o skali produkcji.
Reduktor Polmo Gniezno (zmodyfikowany)
1996r.-2007r.
generacja 2
1996-1999
generacja 3
2000-2007
Synchronizowany z mechanizmem różnicowym międzyosiowym i blokadą międzyosiową , napęd stały na obie osie (4×4).
W 1995r. dokonano modyfikacji reduktora, co znacznie poprawiło jego kulturę pracy. Zmodyfikowano też flansze łączące reduktor z wałami zmieniając ilość mocowań z 4 do 6 . Najczęściej spotykany z 5 biegową skrzynią Tczew TS5-21. Generacja 2 i 3 różnią się niektórymi, drobnymi rozwiązaniami wewnątrz.
Reduktor IVECO
1996r.-2007r.
dokładne daty nieznane
Reduktor stosowany w pojazdach z silnikiem VM. Brak informacji o konkretnym typie reduktora, znany jedynie producent.
Reduktor KIA (Borg Warner)
2009r.- 2018r.
Reduktor stosowany do czasów zakończenia produkcji. Po wznowieniu produkcji przez DZT w 2008 roku zastąpił popularny i cieszący się dobrą opinią reduktor z Gniezna. Głównym powodem było zaprzestanie produkcji dotychczasowych skrzyń rozdzielczych.
Reduktor charakteryzuje się sterowaniem elektronicznym za pomocą pokrętła(4x2Hi,4x4Hi, 4x4Lo). Umożliwia odłączenie napędu przedniej osi.
Występuje razem ze skrzynią biegów KIA GY71.