WSTĘP
W pierwszych trzech latach produkcji honkerów 2000(2000r.-2002r) montowane były silniki Andorii w wersji Euro2 66kW. Nie posiadały one intercoolera za to wyposażone były w układ recyrkulacji spalin tzw. EGR. Honkery te były wyraźnie słabsze od swoich młodszych braci produkowanych od 2003 roku.


Trochę o pompach wtryskowych….
Warto zaznaczyć, że silniki andorii występują w wersji z rotacyjną pompą wtryskową Bosch oraz z rzędową pompą wtryskową Motorpal. Istnieje powszechna opinia, że montaż intercoolera jest zasadny jedynie w wersji z osprzętem Boscha(przy Motorpalu ponoć nie czuć zwiększenia mocy) jednak spotkałem wiele pojazdów wojskowych, nawet produkowanych jeszcze w 2014r., które wyposażone były w silnik w wersji Euro3 z zamontowanym intercoolerem oraz z… pompą Motorpal.


Kolejna ciekawostka (o której mało kto wie) to fakt, że pompy wtryskowe Bosch w honkerach z silnikami euro3 choć wyglądają identycznie to występowały w dwóch wersjach. Pierwsza o numerze 0460494480 była montowana w latach 2003-2004 oraz druga o numerze 0460494485 stosowana była od 2005 roku. Silniki z tą pierwszą miały 66kW natomiast z drugą już 75kW… Ponoć pompy są takie same i różnią się jedynie regulacją – jednak pomimo wielu prób nie udało nam się do tej pory jednoznacznie wyjaśnić tego tematu.
Jest to o tyle nielogiczne, że wynika z tego, że pojazdy w wersji silnika euro2 (bez intercoolera) i te z silnikami euro3 (z intercoolerem, z pierwszym typem pompy wtryskowej) w ogóle nie różnią się mocą. Jest to oczywistą nieprawdą, co potwierdziliśmy różnymi testami – honkery z intercoolerem są odczuwalnie bardziej dynamiczne. Natomiast brak jest odczuwalnej różnicy pomiędzy pojazdami wyposażonymi w silniki euro3 w wersji 66kW i 75kW… Domyślamy się więc, że np. ze względów homologacyjnych nikt nie dokonał stosownego przeliczenia nowej mocy i nie zmieniono tego w dokumentach aut po wykonanej modyfikacji. Zmiana nastąpiła dopiero w 2005r. od kiedy w dokumentach auta mają 75kW.
Trochę o samych intercoolerach…
W honkerach 2000 do dziś stosowane są chłodnice powietrza pochodzące z Iveco Daily – któraś z wersji z lat 90tych. Oryginalnie chłodnice te miały grubość rdzenia wynoszącą ok 45mm, natomiast obecnie na rynku NIE MA takich części ponieważ te produkowane dla IVECO zmieniły się i są obecnie ok 20mm grubsze. – wyjątkiem są intercoolery robione na specjalne zamówienie, które jednak są 3krotnie droższe od tych ogólnodostępnych.
W Iveco do którego dedykowana jest ta część pewnie nie ma kłopotu i jest miejsce na grubszy rdzeń, niestety w honkerach produkowanych do ok 2010r., w których z różnych względów intercooler wymaga wymiany na nowy trzeba już ciąć pas przedni. W honkerach produkowanych od 2010 roku w związku ze zmianą dostępności części przystosowano już pasy przednie pod grubsze intercoolery.

Jeżeli mamy honkera w wersji euro2 i chcemy dołożyć IC i tak skazani byliśmy na cięcie bo tam w ogóle nie było przewidzianego na to miejsca w pasie przednim.

Opis montażu nowego typu IC, w pojazdach wyposażonych fabrycznie w chłodnice powietrza (Andoria Euro3).




Opis montażu nowego typu IC, w pojazdach niewyposażonych fabrycznie w chłodnice powietrza (Andoria Euro2).
- Przygotowanie pasa przedniego


2. Wymiana chłodnicy wody oraz przewodów wody
Aby zamontować chłodnice powietrza dolotowego w pojeździe wyposażonym fabrycznie w silnik andoria euro2 konieczny jest też zakup nowej chłodnicy wody, ponieważ stara jest inna i nie jest przystosowana do montażu intercoolera. Ponadto musimy zakupić nowe mocowania chłodnicy, nowy tunel plastikowy oraz przewody gumowe, ponieważ te od starej nie pasują. Ostatnią niezbędną przeróbką jest zmodyfikowanie uchwytów do mocowań chłodnicy na ramie, ponieważ nowe uchwyty różnią się od starych.

3. Instalacja intercoolera oraz nowych przewodów powietrza
Chłodnice powietrza dolotowego przykręcamy do zamontowanej wcześniej nowej chłodnicy wody. Musimy też zakupić nowe przewody powietrza (gumowe i metalowe), dedykowane do silników w wersji euro3 (niestety dotychczasowe nie pasują).


brak komentarzy on Przeróbka Andorii 4CT90(euro2) na 4CTi90(Euro3) – oraz kilka kwestii z tym związanych…