Gorące temperatury (ponad 30 stopni) podczas podróży Honkerem po Turcji czy Albanii jakie czyniłem mogą być prawdziwym wyzwaniem. Rozgrzane powietrze pod maską samochodu wpływało na temperaturę zasysanego powietrza przez filtr powietrza, co w konsekwencji obniżało moc. Szczególnie widać to było w Albanii, gdzie nieprędkie wspinanie się pod górkę stawało się utrudnieniem. Pojawił się nowy pomysł, który może znacznie poprawić sytuację – Snorkel.
Czym jest snorkel?
Snorkel to specjalne urządzenie montowane w samochodach, które umożliwia zasysanie powietrza spoza komory silnika. Dzięki temu, zamiast gorącego powietrza pod maską, pojazd czerpie świeże i chłodniejsze powietrze z zewnątrz, co może znacząco wpłynąć na poprawę wydajności i efektywności silnika.
Wpływ temperatury powietrza na spadek mocy
Podczas jazdy w ekstremalnych temperaturach, silnik samochodu może tracić na wydajności z powodu zasysanego gorącego powietrza. To spowodowane jest tym, że chłodniejsze powietrze ma większą gęstość, co sprzyja lepszemu spalaniu paliwa w komorze spalania. Natomiast gorące powietrze jest mniej gęste i zawiera mniej tlenu, co prowadzi do niepełnego spalania i utraty mocy. W dłuższej perspektywie taki stan rzeczy może wpłynąć na zużycie paliwa i wydłużyć czas reakcji na odpowiedź pedału gazu.
Rozwiązanie: Snorkel w Honkerze 2000
Zrodził się pomysł założenia snorkla w moim Honkerze, który umożliwiłby zasysanie powietrza z zewnątrz, z dala od gorącej komory silnika. W ten sposób, samochód będzie korzystać z chłodniejszego powietrza, co powinno przyczynić się do poprawy wydajności i odpowiedzi na gaz.
Montaż
Ponieważ nie ma dedykowanego rozwiązania dla Honkera w moim przypadku padło na snorkel dedykowany do Suzuki Samuraj firmy Snakeman.
W zestawie dostałem Snorkel z zestawem montażowym i papierowy szablon do oznaczenia miejsc na dziury, bo to niestety wiąże się z brutalną ingerencję w blachę błotnika.
Po przymiarce należy wyciąć (najlepiej otwornicą) otwory montażowe. Średnica zależy od snorkla. W wewnętrznej części błotnika wyciąłem również otwory montażowe potrzebne, żeby dostać się do śrub. Wewnętrzne otwory są większe od zewnętrznych, ponieważ na wyjście z snorkla nachodzi gumowa rura do połączenia z filtrem powietrza. Ta gumowa rura oczywiście nie pasuje bo to nie Samuraj a Honker, ale posłużyła mi jako przejściówka do rury stosowanej do wentylacji i ogrzewania na webasto. Można je nabyć w różnych średnicach. Ja zastosowałem fi 90.
Jak widać na zdjęciu jest również problem z drugiej strony rury bo wlot powietrza do filtra koliduje z dźwigarem do zbiornika z płynem. Tutaj rozwiązaniem było zaprojektowanie adaptera i wydruk na drukarce 3D (filament ABS). Dodatkowo uszczelniony pianką samoprzylepną z klejem tak, żeby było szczelne i nie powodowało drgań i dziwnych odgłosów.
Na hasło „Materiały na stronie honkerteam.pl są bardzo przydatne” projekt w formacie stl pod drukarę 3D udostępniam nieodpłatnie.
Jak widać na powyższych zdjęciach trzeba było przesunąć również elementy elektryczne w inne miejsce trochę w kierunku przodu samochodu.
Górne mocowanie snorkla również nie pasuje z oryginału i tu powtórnie drukarka 3D poszła w ruch, choć można to rozwiązać inaczej stosując chociażby wspornik z blachy. Ważne, żeby było to stabilne.
Korzyści z montażu snorkla:
- Poprawa wydajności: Zasysanie chłodniejszego powietrza pozwoli na pełniejsze spalanie paliwa, co przekłada się na większą moc i moment obrotowy silnika.
- Zmniejszenie zużycia paliwa: Efektywniejsze spalanie powinno obniżyć zużycie paliwa, co jest korzystne zarówno dla portfela kierowcy, jak i dla środowiska.
- Optymalna reakcja na gaz: Snorkel może skrócić czas reakcji na naciśnięcie pedału gazu, co wpłynie na lepszą dynamikę pojazdu, zwłaszcza podczas pokonywania podjazdów.
- Ochrona przed zanieczyszczeniami: Zasysanie powietrza z zewnątrz może także pomóc w uniknięciu dostawania się do silnika drobnych zanieczyszczeń i pyłów, co może przyczynić się do dłuższej żywotności silnika.
Podsumowanie
Montaż snorkla w Honkerze 2000 jest rozwiązaniem dla poprawy wydajności w gorących warunkach. Odpowiednie chłodzenie powietrza, które zapewnia snorkel, wpływa pozytywnie na moc silnika oraz zużycie paliwa. Dla osób podróżujących po regionach o wysokich temperaturach, to rozwiązanie, które przyniesie wymierne korzyści.
Autor: Grzegorz Siwiec
Data publikacji: 1 sierpnia 2023
brak komentarzy on Snorkel w Honkerze 2000: Pomysł na poprawę wydajności w gorących warunkach