Honker 2000, rok produkcji 2004r., tzw. wersja patrolowa. Zakupiony praktycznie prosto z fabryki w 2010r – z przebiegiem niespełna 11000km.
W momencie zakupu był praktycznie „fabrycznie nowy” . Był to pojazd demonstracyjny , wystawiany na targach , pokazywany w folderach.
Honker aktualnie jest stylizowany na auto z kontyngentu KFOR.
Pojazd wystąpił w programie Legendy PRL’u (8 odcinek, 15 sezon)
Zdjęcie z katalogu Firmy Intrall
WYPOSAŻENIE DODATKOWE:
- Filtr cyklonowy na podszybiu – ma za zadanie separowanie piasku znajdującego się w powietrzu zasysanym przez silnik, np. podczas jazdy w warunkach pustynnych.
- Dodatkowy podgrzewacz silnika – Webasto Hydronic.Cyfrowy zegar pozwala zaprogramować godziny włączenia ogrzewania wodnego podczas postoju z wyłączonym silnikiem.
- Ogrzewanie powietrzne Eberspächer Airtronic D2 – pracujące niezależnie od silnika i systemu ogrzewania pojazdu. Urządzenie to zasysa chłodne powietrze z wnętrza pojazdu, ogrzewa je i wdmuchuje z powrotem.
- Układ lamp NOTEK – w kabinie znajduje się dodatkowy przełącznik, którym można ustawić trzy warianty zaciemnienia świateł. Przednie reflektory posiadają możliwość zamontowania osłon ograniczających rozpraszanie światła.
- Kosz z 20 l kanistrem na dodatkowy zapas paliwa.
- Wyciągarka Ramsey REP8000 o uciągu 3 600 kg.
- Szperacz Hella Marine zamontowany na dachu z prawej strony, którego sterowanie odbywa się z wnętrza auta.
- Okratowanie ochronne szyby przedniej, okratowania ochronne lamp, rozbudowane orurowanie przednie – takie same jak w wersji Skorpion3
- Fabryczna tapicerka z zielonego brezentu
- Nietypowe, poszerzone tylne ławeczki, które po otwarciu zapewniają wygodny dostęp do zawartości kesonów.
GALERIA:
Szczegółowy opis pojazdu przygotowany przez Roberta Kupczyńskiego:
KONSTRUKCJA
Honker 2000 wyposażony jest w czterocylindrowy silnik z zapłonem samoczynnym Andoria 4CTi90 o pojemności 2 417 cm3 i mocy 102 KM. Maksymalny moment obrotowy to 230 Nm. Silnik posiada chłodnicę powietrza doładowanego i spełnia normy emisji spalin EURO 3.Napęd przekazywany jest przez pięciostopniową skrzynię biegów. Skrzynia połączona jest za pomocą krótkiego wału kardana z reduktorem. Reduktor posiada dwa przełożenia – szosowe i terenowe oraz centralny mechanizm różnicowy z możliwością blokowania. Z reduktora napęd przekazywany jest poprzez wały na mosty hipoidalne. W tylnym moście znajduje się blokada mechanizmu różnicowego załączana elektrycznym siłownikiem. Blokada daje się załączyć tylko w przypadku,kiedy w reduktorze zblokowany jest centralny mechanizm różnicowy. O zblokowaniu mechanizmu różnicowego w reduktorze jak i o załączonej blokadzie tylnego mostu informują nas zapalone kontrolki na zestawie wskaźników. Pojazd posiada stały napęd na cztery koła bez możliwości odłączenia przedniej osi. Całość dopełniają szesnastocalowe koła z oponami 7,50 Michelin 4×4. Auto posiada skuteczny układ hamulcowy z tarczami wentylowanymi na przedniej osi i hamulce bębnowe na osi tylnej. Wysoki prześwit, wysoko wyprowadzone odpowietrzenia mostów ,reduktora i skrzyni biegów oraz umiejscowiony na przedniej masce wlot powietrza powodują, iż pojazd ma bardzo dobre własności terenowe – w tym przypadku głębokość brodzenia przekracza fabryczne 800 mm.
Konstrukcja Honkera oparta jest na prostej ramie. Zawieszenie składa się półeliptycznych resorów i amortyzatorów teleskopowych. Tylna oś posiada stabilizator przechyłów, a w przedniej dodatkowo znajduje się amortyzator drgań skrętnych układu kierowniczego. W układzie kierowniczym zamontowana jest przekładnia ślimakowa ze wspomaganiem hydraulicznym układu kierowniczego. W przedniej części ramy znajdują się dwa miejsca, do których można podczepić linę i wyciągnąć samochód z opresji, z tyłu znajduje się szczękowy zaczep wojskowy do ciągnięcia przyczepy. Przód pojazdu osłonięty jest potężnym zderzakiem rurowym, w którym zamontowana jest wyciągarka oraz siatki osłaniające oświetlenie. W zderzaku tylnym zamontowano lampy zespolone, chronione osłonami. Dodatkowym wyposażeniem są także progi, które ułatwiają wchodzenie do pojazdu, pomocne są też w jego podnoszeniu. Przednia szyba została wyposażona w dodatkową ramę osłaniającą ją przed uszkodzeniami, np. podczas zamieszek lub działań prewencyjnych.
NADWOZIE
Nadwozie tego Honkera kryte jest opończą rozciągniętą na metalowym stelażu. Pod opończą na zimę mocuje się specjalny ocieplacz. Opończa składa się z trzech części – pierwsza nad przedziałem kierowcy, druga nad przedziałem pasażerskim, a trzecia służy jako ściana grodziowa miedzy tymi przedziałami. Między przedziałami znajduje się też dolna metalowa ściana grodziowa, do której od strony siedzeń kierowcy i pasażera za pomocą uchwytów mocowane są: siekiera, łopata i kilof. W kabinie znajdują się także uchwyty na broń. Rama przedniej szyby zamocowana jest na zawiasach i po odpowiednim przygotowaniu można ją złożyć, ramki szyb w drzwiach i szyba w drzwiach tylnych posiadają możliwość szybkiego demontażu. Składana górna część nadwozia umożliwia transport lotniczy i zrzut desantowy pojazdu.
WYPOSAŻENIE
Na podszybiu znajduje się filtr cyklonowy mający za zadanie separowanie piasku znajdującego się w powietrzu zasysanym przez silnik, np. podczas jazdy w warunkach pustynnych. Pojazd fabrycznie został wyposażony w dodatkowy podgrzewacz silnika – Webasto Hydronic. Oczywiście niezbędnym (dla pojazdu wojskowego) wyposażeniem jest układ lamp NOTEK – w kabinie znajduje się dodatkowy przełącznik, którym można ustawić trzy warianty zaciemnienia świateł. Przednie reflektory posiadają możliwość zamontowania osłon ograniczających rozpraszanie światła. Maska silnika podparta jest na amortyzatorach teleskopowych, dodatkowo też zamontowane jest w komorze silnika gniazdo szybkiego ładowania akumulatora, które może służyć do rozruchu silnika z innego samochodu wyposażonego w podobne gniazdo.Za przednimi drzwiami po obu stronach pojazdu znajdują się wlewy do dwóch niezależnych zbiorników paliwa, każdy po 55 l pojemności. Przełącznik zbiorników znajduje się w podłodze obok lewarka zmiany biegów, a na desce rozdzielczej znajduje się dodatkowy klawisz przełączający wskaźniki poziomu paliwa w zbiornikach, tak aby wskazywały po przełączeniu właściwy zbiornik. To rozwiązanie ma na celu możliwość eksploatacji pojazdu np. po przebiciu jednego ze zbiorników. Z tyłu pojazdu obok koła zapasowego po prawej stronie znajduje się kosz z 20 l kanistrem na dodatkowy zapas paliwa.W przednim zderzaku zamontowana jest fabryczne elektryczna wyciągarka Ramsey o uciągu 3 600 kg. Seryjnie zamontowane są też przednie i tylne światła przeciwmgielne. Dodatkowo w przedziale pasażerskim zamontowane jest ogrzewanie powietrzne Eberspächer Airtronic D2 – pracujące niezależnie od silnika i systemu ogrzewania pojazdu. Urządzenie to zasysa chłodne powietrze z wnętrza pojazdu, ogrzewa je i wdmuchuje z powrotem. Cyfrowy zegar pozwala zaprogramować godziny włączenia ogrzewania wodnego podczas postoju z wyłączonym silnikiem. Na dachu z prawej strony zamontowany został szperacz, którego sterowanie odbywa się z wnętrza auta.
WNĘTRZE
W części przedniej pojazdu znajdują się dwa miejsca siedzące, a w części tylnej cztery podwójne ławki. Pod ławkami otwieranymi do góry znajdują się pojemne schowki na niezbędne narzędzia, np. podnośnik itp. Siedzenia i ławki pokryte są brezentową tapicerką. Między siedzeniami przednimi znajdują się dwie dźwignie reduktora – prawa zmieniająca przełożenie :szosa-teren i lewa – blokująca centralny mechanizm różnicowy. Pojazd posiada dwie nagrzewnice – jedną standardową służącą do ogrzewania kabiny kierowcy i drugą do ogrzewania przedziału pasażerskiego. Honker posiada również przełącznik zamykający dopływ powietrza z zewnątrz oraz dodatkowy przełącznik zamykający dopływ ciepłej wody na nagrzewnicę. Na desce rozdzielczej zamontowany jest zamykany schowek oraz tablica wskaźników, taka sama jak w Polonezie Atu Plus. Dodatkowo w przednich klockach hamulcowych są zamontowane czujniki zużycia klocków i auto zostało wyposażone w układ informujący o przepalonej żarówce w oświetleniu zewnętrznym . Tego w poprzednich egzemplarzach Honkerów nie było.
brak komentarzy on Honker 2000 (patrolowy) – Robert