Montaż Cyfrowego licznika do honkera2000 (rozwiązanie fabryczne)

Tytułem wstępu czyli skąd te zegary…

W roku 2018 wojsko zamówiło w lubelskiej fabryce ostatnią (jak się później okazało) partię honkerów. Realizując to zamówienie producent napotkał poważny problem jakim był brak dostępności na rynku liczników do honkerów2000. Fabryka wykupiła ze sklepów wszystkie dostępne jako części zamienne liczniki, wyciągnęła je też ze wszystkich swoich przyfabrycznych aut(w tym prototypów), nawet my jako honkerteam dostaliśmy propozycje odsprzedania liczników ze swoich aut! Pomimo tak szeroko zakrojonej akcji pozyskiwania z rynku części nie udało się zebrać wystarczającej ilości. Pojawiła się potrzeba wyprodukowania nowych zegarów.

Nowe zegary, już w technologii cyfrowej zostały zamówione w lubelskiej firmie ELTEM. Były przygotowane pod kątem przyszłych modernizacji honkera, posiada np. ikonki od ABSu, check-engine, blokady przedniego mostu itp… Posiadają już obrotomierz oraz woltomierz czyli wskazania, których niewątpliwie najbardziej brakowało w standardowych zegarach honkerów 2000. Ponadto ikonki są widoczne nawet w słoneczny dzień, co było zmorą starych zegarów, które były czytelne chyba jedynie w nocy… Można więc powiedzieć, że główne wady zostały usunięte, jedyne do czego można się przyczepić to wątpliwej urody i w dodatku zupełnie nie pasujące do wojskowego auta niebieskie tarcze. Zupełnie nie wiem skąd taki pomysł. Ale ponoć o gustach się nie dyskutuje…

Wyprodukowano ich wg różnych informacji 100 lub 200szt. Część trafiło do nowych aut, część do wojska, a część jako części zamienne do firmy Motorpol, gdzie nabyłem swoje. Występują w 2 wersjach do aut ze skrzynia TS5/21 i gnieźnieńskim reduktorem oraz do aut ze skrzynia KIA (z reduktorem sterowanym pokrętłem). Różnią się kalibracją oraz innym typem zastosowanego impulsatora.

Co dostajemy w zestawie?

Zegary, wiązkę, impulsator, przejściówkę reduktor-impulsator, dokument homologacji, instrukcję podłączenia.

Zegary nowego typu do wskazywania prędkości zamiast linki wykorzystują cyfrowy impulsator, który przykręca się do reduktora. Plusem tego rozwiązania jest cichsza praca prędkościomierza i brak różnych dźwięków dochodzących z licznika. Jak wspomniałem występują w dwóch wersjach, ja potrzebowałem zestaw do skrzyni TS5/21.

Oznaczenie kalibracji

INSTALACJA

W ramach instalacji należy zdemontować stare zegary, odczepić linkę napędzającą prędkościomierz i w jej miejscu zamontować dostarczoną w zestawie wiązkę do impulsatora.

Impulsator należy przykręcić do reduktora za pomocą dostarczonego pierścienia adaptacyjnego, a następnie przypiąć go do poprowadzonej wcześniej wiązki.

Najwięcej pracy czeka nas przy przerabianiu wtyczek do samych zegarów, ponieważ stare wtyczki od oryginalnego licznika należy obciąć i dolutować nowe wg załączonej instrukcji. Jest to czasochłonne jednak dołączona dokumentacja jest na tyle czytelna, że nie stanowi to większego problemu.

Fabryczny schemat przeróbki starych wtyczek na nowe:

Na koniec należy zamontować na desce dwa przyciski chwilowe (dołączone w zestawie), za pomocą których będziemy sterować nowymi zegarami:

Przycisk 1
Krótkie wciśnięcie – zmiana jasności 5-stopniowa
Przytrzymanie – zmiana godziny i daty

Przycisk 2
Krótkie wciśnięcie – przełączanie pomiędzy woltomierzem, a
datą i godziną 
Przytrzymanie – kasowanie przebiegu dziennego

Instalacja elektryczna w honkerze 2000 jest fabrycznie przystosowana do obsługi obrotomierza dlatego po zamontowaniu nowego licznika obrotomierz działa od razu bez dodatkowych przeróbek.

Dostarczane zegary mają zerowy przebieg dlatego należy pamiętać aby po ich montażu wykonać odpowiednie badanie techniczne byśmy nie zostali przestępcami cofającymi przebiegi. Niestety nie ma opcji zamówienia zegarów z wygenerowanym już konkretnym przebiegiem dlatego jeżeli komuś zależy na jego ciągłości (jak np. mi) to trzeba go jakoś „dokręcić”. Metod jest kilka, ja zastosowałem najprostszą czyli jazdę z prędkością 160km/h przez ponad tydzień po stole w warsztacie… Na szczęście do najechania miałem jedynie 16tyś km…

Dokręcanie przebiegu przy pomocy wiertarki. Niestety nie da się tego zrobić komputerowo (wg info od sprzedawcy)

Na koniec cieszymy się czytelnymi i dobrze działającymi zegarami.

brak komentarzy on Montaż Cyfrowego licznika do honkera2000 (rozwiązanie fabryczne)