Honker 2000 2N – Wojas

przed (2015r.) i po (2020r,)….

Honker 2000 2N z grudnia 2003 roku. – auto po remoncie kapitalnym prace przy przywracaniu go do stanu fabrycznego oraz przy udoskonalaniu trwają z różną intensywnością wciąż od września 2015r . 

Auto po remoncie do obejrzenia – >>TU<<

Pierwszy, główny remont został wykonany na przełomie 2016 i 2017 roku jednak po sezonie w 2018r. auto ponownie trafiło do serwisu blacharskiego aby wymienić elementy poszyć, które za pierwszym razem były naprawiane tylko miejscowo. Mówi się, że w miarę jedzenia apetyt rośnie dlatego właściciel zdecydował się wymienić te elementy pomimo, że auto prezentowało się bardzo dobrze. Został przyjęty plan doprowadzenia auta do stanu fabrycznego(z pewnymi poprawkami) dlatego uznaliśmy, że nadwozie nie może być łatane.

Obecnie (październik 2020) honker stoi znów w serwisie, tym razem u naszego grupowego kolegi Przemka, który wręcz z niesamowitą dokładnością poprawia to co jeszcze można było poprawić oraz zagląda tam gdzie jeszcze nie zaglądaliśmy w ramach 5 lat ciągłej odbudowy i wprowadzanych udoskonaleń 😉 Zdjęcia z prac wykonywanych przez Przemka do obejrzenia poniżej w dziale REMONT 2020.

Na tą chwilę jest to jeden z większych realizowanych przez nas remontów honkera. Samochód został całkowicie rozebrany i złożony na nowych lub zregenerowanych częściach. Obecnie pojazd prezentuje się jak fabrycznie nowy. Ponadto zainstalowano wiele dodatkowego wyposażenia.


HISTORIA AUTA:

Zakupiony 5 września 2015r. 

Stan w dniu zakupu: Auto zaniedbane, z rodowodem energetycznym, zarejestrowane na dwie osoby, silnik Andoria w wersji Euro3 90KW, posiada blokadę tylnego mostu(niesprawny siłownik elektryczny), wyciągarkę Ramsey REP8000, wzmocnione tylne zawieszenie, blacharkę do naprawy (progi, ramki okien, drzwi), prawie nowe opony GoodYear G90, obiecujący stan techniczny… 

Aktualizacja: październik 2020r.:

Z perspektywy roku 2020 możemy dopowiedzieć, że blacharka była w gorszym stanie niż zakładaliśmy, a obiecujący stan techniczny był tylko obiecujący… tak naprawdę przez ostatnie 5 lat wymienione lub zregenerowane w tym aucie zostało dosłownie wszystko. Dziś honker jest jednym z lepiej utrzymanych aut tego typu.


REMONT + MODYFIKACJE:

Opis remontu kapitalnego tego honkera został dla porządku podzielony na etapy. Nie wszystkie numery etapów są zgodne z kolejnością realizowanych prac – wynika to z faktu prowadzenia wielu napraw równolegle.


Etap 0: Rejestracja

Zanim wystartował remont, honker został przerejestrowany na 9 osób. W tym celu w uprawnionym serwisie zdemontowano kratkę oraz zamontowano fabryczne kesony z ławeczkami, a następnie wykonano specjalne badanie techniczne w OSKP potwierdzające prawidłowe wykonanie modyfikacji. Operacja ta, choć niełatwa i dosyć kosztowna, była możliwa tylko dlatego, że data pierwszej rejestracji wypadała przed 2007r. od kiedy to wymagane są w autach fotele z pasami, ustawione w kierunku jazdy. Honkery zarejestrowane pierwszy raz po 2007r. (konkretna data wypada jakoś w połowie roku 2007) i wyposażone w ławeczki, niestety nie mają możliwości zwiększenia ilości miejsc siedzących w dowodzie rejestracyjnym.

AKTUALIZACJA: W lipcu 2016 roku zaostrzyły się przepisy umożliwiające zwiększenie ilości miejsc siedzących w dowodzie rejestracyjnym. Obecnie operacja jest jeszcze trudniejsza do wykonania – nikt z naszej grupy jeszcze nie zwiększył ilości miejsc siedzących po tym terminie.


Etap 1: Blacharka (Podejście pierwsze, drugie niżej).

Remont blacharski zakłada wymianę wszystkich drzwi, ramek szyb oraz błotników na fabrycznie nowe, po kataforezie. Naprawione zostaną progi oraz przerobione zostaną nowe kesony (podstawy tylnych ławeczek), tak aby dostęp do nich znajdował się pod ławeczkami zamiast standardowych zewnętrznych schowków.


Etap 2: Zdjęcie nadwozia, przygotowanie ramy do piaskowania, przygotowanie nadwozia do malowania.

Po odbiorze auta od blacharza, zdjęte zostało nadwozie. Rama została dokładnie umyta i dostarczona do zakładu piaskującego. Nadwozie zostanie rozebrane na części, dokładnie oczyszczone, a na koniec zostanie zakonserwowane od spodu.


Etap 3: Piaskowanie, malowanie i uzbrojenie ramy.

Rama została wypiaskowana i pomalowana. Jeden z uchwytów poduszek nadwozia był pęknięty i wymagał naprawy. Naprawy wymagały też zaczepy chłodnicy. Spora część elementów zawieszenia oraz zderzaki i stopnie zostały wypiaskowane i pomalowane proszkowo. Wymieniono szereg elementów takich jak przewody (m.in. hamulcowe), poduszki (m.in. reduktora, nadwozia), układ wydechowy.


Etap 4: Konserwacja nadwozia.

Przed założeniem nadwozia na odnowioną ramę, jego spód oraz elementy takie jak drzwi i błotniki zostały pokryte specjalną konserwacją.


Etap 5: Osadzenie nadwozia na ramie oraz transport do serwisu, w którym auto zostanie dokończone.

Nadwozie w końcu wróciło na ramę! Wszystko zostało podłączone i auto znów jest „na chodzie”. Honker na lawecie trafił do profesjonalnego serwisu, w którym zostanie pomalowany i złożony oraz dokończona zostanie szeroko pojęta mechanika. Z tego miejsca honker wyjedzie już niczym nowy z fabryki 😉


Etap 6: Lakierowanie nadwozia.

Lakierowanie wystartowało! Wybrana została farba poliuretanowa RAL6006 (półmat) – taka sama jaką polakierowany został team’owy star 744. Lakierowanie, jak widać na zdjęciach, odbywa się w profesjonalnych warunkach.

AKTALIZACJA: Po 2 latach eksploatacji okazało się, że farba ta była niewypałem bo była bardzo podatna na zarysowania oraz mocno wyblakła w wyniku działania promieni słonecznych… 


Etap 7: Mechanika (2015-2019r.).

Wykonane dotychczas naprawy (przynajmniej te o których pamiętam 🙂 ):

  • wymiana kompletnego układu wydechowego
  • wymiana układu paliwowego (w tym baków, wskaźników poziomu paliwa przewodów paliwowych sztywnych i miękkich, filtra paliwa z obudową, uszczelnienie zaworu baków)
  • wymiana przewodów systemu odpowieterzania układu napędowego
  • wymiana większości elementów układu hamulcowego na nowe (oryginalne zaciski, tarcze, klocki, bębny, przewody sztywne i miękkie)
  • wymiana elementów zawieszenia (tuleje, końcówki drążków, drążki kierownicze itp.)
  • wymiana amortyzatorów wraz z ich podstawami
  • regeneracja wtryskiwaczy
  • regulacja pompy wtryskowej (regulacja kąta wtrysku)
  • wymiana świec żarowych oraz przekaźnika sterującego
  • wymiana alternatora i rozrusznika na nowe, oryginalne
  • wymiana intercoolera na nowy
  • wymiana nagrzewnicy kabiny
  • pojazd po wymianie sprzęgła, rozrządu
  • wymiana podpory wału napędowego
  • wymiana poduszek nadwozia
  • dwukrotna wymiana poduszek silnika – pierwszy raz poduszki wymieniono w 2016r. i zastosowano wtedy produkt marki MaxGear. Delikatnie mówiąc, nie spełniły one oczekiwań więc założono oryginalne, nowe poduszki marki Mercedes nr „A 601 240 07 17”
  • wymiana poduszki skrzyni biegów
  • wymiana poduszek reduktora
  • wymiana przegubów dwukrzyżakowych na nowe
  • wymiana wszystkich filtrów i płynów eksploatacyjnych
  • wymiana większości przewodów gumowych oraz opasek zaciskowych pod maską
  • wymiana papierowych przewodów rozprowadzających po kabinie powietrze z dmuchawy na mocniejsze aluminiowo-plastikowe
  • wymiana licznych przekaźników (mikrokontrolerów)
  • profesjonalna regeneracja wałów napędowych
  • wymiana korków spustowych skrzyni biegów, miski olejowej, mostów
  • naprawa hamulca ręcznego (wymiana praktycznie wszystkich elementów łącznie z drążkiem)
  • wymiana siłownika blokady tylnego mostu na nowy
  • wymiana zbiorniczka oraz pompki płynu spryskiwaczy
  • wymiana łożyska oporowego sprzęgła
  • profesjonalna regeneracja reduktora 
  • wymiana obudowy filtra powietrza
  • wymiana obudowy filtra paliwa

Etap 8: Dorabianie elementów dodatkowych.

Wiele dodatkowych elementów wyposażenia zostanie dorobionych… Oto część z nich:


Etap 9: Piaskowanie i malowanie proszkowe elementów.

Elementy takie jak m.in. zderzaki, orurowanie, felgi, progi rurowe, stelaże foteli i ławeczek zostaną wypiaskowane oraz pomalowane proszkowo. Dodatkowo takim samym zabiegom poddane zostaną dokupione/dorobione elementy takie jak rurowa podstawa koła zapasowego, osłony lamp i kierunkowskazów oraz podstawa anteny. Na bocznych progach zamiast blachy ryflowanej zainstalowane zostaną specjalne, ogumowane nakładki antypoślizgowe.


Etap 10: Regeneracja wyciągarki.

Wyciągarka po 12 latach użytkowania była sprawna ale pracowała z wyraźnymi oporami oraz wyglądała bardzo nieestetycznie. Po rozebraniu okazało się, że jedno z łożysk ślizgowych jest zupełnie uszkodzone dlatego oba zostały wymienione. Wyciągarka została oczyszczona, pomalowana, założono nową linę i hak oraz dodano pilota bezprzewodowego.


Etap 11: Modyfikacja licznika.

Każdy kto jeździł honkerem 2000 wie, że licznik jest niedopracowany. Po pierwsze nie posiada obrotomierza oraz w słoneczne dni ma zupełnie niewidoczne podświetlenie ikon. Mój licznik został tak zmodyfikowany aby wyeliminować te niedogodności – szerzej ta modyfikacja zostanie opisana w dziale WARSZTAT. Dodatkowo zmodyfikowałem podświetlenie panelu sterowania nawiewami, ma podświetlenie LED, które ściemnia się razem z podświetleniem licznika.


Etap 12: Nowa tapicerka oraz pokrowce.

Tapicerka foteli oraz ławeczek zostanie wykonana od nowa. Wykonane też zostaną nowe pokrowce na: wyciągarkę, szperacz dachowy, tylne koło zapasowe, priorytety drogowe oraz nowa osłona zimowa wlotu powietrza. Wszystko to zostanie wykonane z zielonej cordury 1000. Stelaże foteli i ławeczek zostały wypiaskowane i pomalowane proszkowo. Kierownica została obszyta skórą.


Etap 13: Regeneracja deski rozdzielczej oraz innych elementów wnętrza.

Deska oraz inne elementy „plastikowe” zostały zdemontowane i zostały poddane regeneracji. Duża ilość elementów została zastąpiona nowymi. Przy okazji wymienione zostaną przewody rozprowadzające powietrze do nawiewów – fabryczne papierowe zostaną zamienione aluminiowymi.


Etap 14: Zbieranie niezbędnych części oraz drobne prace do wykonania przed składaniem auta.

Choć auto jeszcze przez jakiś czas nie będzie złożone, kompletowane są już liczne części, które będą niezbędne podczas tego etapu prac. Dodatkowo w nadwoziu wiercone są otwory pod dodatkowe wyposażenie (krańcówki, lampę szlakową Notek, uchwyty kanistra itp.) oraz wykonywane są inne drobne prace.


Etap 15: Składanie pojazdu

Ruszyły pierwsze, na razie drobne prace. Na tym etapie składane są poszczególne elementy auta.

Prace drobne:

 

Składanie zasadnicze:

 

Składanie wnętrza:


REMONT 2018/2019: 

Jako, że w miarę jedzenia apetyt rośnie, po dwóch latach od pierwszego remontu zapadła decyzja o doprowadzeniu nadwozia do stanu fabrycznego… Tym razem do tematu podeszliśmy bezkompromisowo i wymienione zostały wszystkie elementy, które w 2016r. zostały zakwalifikowane wyłącznie do punktowej naprawy. Po pełnej odbudowie nadwozia auto zostało ponownie polakierowane.

Ponadto w ramach remontu wymieniona lub odświeżona zostanie cała galanteria taka jak orurowanie, okratowania, tylne stopnie, listwy progowe, zderzaki itp.


AKTUALIZACJA 25.10.2020

REMONT 2020: 

Ostatnim etapem doprowadzania honkera do stanu fabrycznego (chociaż szczerze mówiąc walczymy o to by było trochę lepiej 😉 ) jest dłuższa wizyta honkera w Tułowicach w honkerteamowym „ASO” prowadzonym przez naszego grupowego kolegę Przemka 🙂

Tym razem usuwane będą wszystkie stwierdzone bolączki wieku dziecięcego, Przemek zajrzy wszędzie tam gdzie jeszcze nie było „zaglądane” (nawet jeżeli nie było wskazań aby tam zaglądać) oraz zrealizuje kilka udoskonaleń. Tą turę remontową można więc nazwać postawieniem przysłowiowej kropką nad literą „I” 🙂

W ramach pobytu w Tułowicach zostanie zrealizowane:

  • wymiana rozrządu wraz z pompą wody,
  • ustawienie dopiero co zamontowanej nowej, mocniejszej pompy wtryskowej Bosch’a (regulacja kąta wtrysku itp.),
  • uszczelnianie silnika oraz dokładne czyszczenie,
  • regulacja luzów zaworowych,
  • przegląd układu wspomagania kierowniczego,
  • przegląd układu hamulcowego oraz wymiana części elementów (np. hamulce tył, przewody hamulcowe),
  • regeneracja mostów napędowych w tym m.in. wymiana półosi w tylnym moście,
  • wymiana podstawy filtra paliwa (przywrócenie rozwiązania fabrycznego),
  • przygotowanie do montażu, drobne przeróbki i odświeżenie oryginalnego orurowania z fabrycznej pokazówki z roku 2016 – orurowanie to było dedykowane do tzw. „niegeryjskich skorpionów” i było przystosowane do taranowania przeszkód,
  • wymiana końcówek drążków kierowniczych (poprzednie wytrzymały 2lata…),
  • wymiana haka szczękowego na nowszy model,
  • Inne drobne prace…
  • CDN

Prace wciąż trwają więc galeria będzie na bieżąco aktualizowana

WYPOSAŻENIE DODATKOWE

Poza doprowadzeniem auta do stanu możliwie zbliżonego do fabrycznego auto zostało wyposażone w szereg urządzeń dodatkowych. Oto opis części z nich (wyposażenia przybywa tak szybko, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego opisać 😉 ).

  • Ogrzewanie postojowe suche

Honker był fabrycznie wyposażony w suche webasto AirTop 2000ST. Niestety zostało zdemontowane zanim honker trafił w moje ręce. Aby zapełnić tą lukę kupione zostało urządzenie Eberspächer Airtronic D2. Dodatkowym udogodnieniem będzie możliwość sterowania bezprzewodowym pilotem.


  • Ogrzewanie postojowe mokre

Honker został doposażony w ogrzewanie postojowe mokre marki Webasto Thermo Top C. Urządzenie nagrzewa płyn w układzie chłodzenia silnika do ok 70 stopni Celsjusza oraz wymusza jego obieg dzięki czemu silnik jest ciepły i odpala bez problemu nawet przy bardzo niskich temperaturach. Urządzenie może być sterowane za pomocą zamontowanego na kokpicie sterownika Webasto MultiControl, zdalnego pilota Telestart T100HTM oraz za pomocą sterownika GSM dzięki, któremu możemy podgrzewać silnik zdalnie, jeszcze przed planowanym uruchomieniem auta.


  • Pakiet zimowy

Poza wspomnianym wyżej dodatkowym ogrzewaniem, auto zostanie wyposażone w podgrzewane przednie fotele oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne.


  • Szperacz Hella Marine

Wzorem z honkerów w wersji Skorpion3 na moim aucie zainstalowany zostanie szperacz Hella Marine.


  • Dodatkowy akumulator oraz separator

Z uwagi na instalację dużej ilości odbiorników prądu, zainstalowany został dodatkowy akumulator – żelowa Optima Yellow 55Ah. Akumulatory został podłączony przy pomocy specjalnego separatora firmy T-Max do głównego akumulatora (również optima Yellow 55Ah). Ponadto gdy auto nie jest używane przez dłuższy czas akumulatory podłączone są do specjalnego prostownika CTEK MXS10, który monitoruje ich stan i jak gdy zajdzie potrzeba to je doładowuje.


  • Sprzęt łączności

Pojazd został wyposażony w sprzęt łączności, który będzie wykorzystywany na różnego rodzaju imprezach. W skład zestawu wchodzą dwie przewoźne radiostacje motoroli (na pasmo VHF oraz UHF), dwie przenośne radiostacje motoroli(również w pasmach VHF i UHF) wraz z ładowarkami samochodowymi oraz CB-Radio.


  • Sprzęt biwakowy

W pojeździe na stałym wyposażeniu znajdować się będzie zestaw biwakowy. Oto co już udało się skompletować:


  • Oświetlenie robocze

Na bokach honkera zamontowano specjalne lampy LEDowe do oświetlania terenu z boku auta. Są to lampy dedykowane do radiowozów, karetek i innych pojazdów służb, mają po 1200 lumenów każda. Z tyłu zamontowano lampę roboczą w specjalnie przerobionej podstawie anteny. Lampa ma 1500lumenów. Natomiast w belce ostrzegawczej zamontowanej na dachu znajdują się lampy robocze oświetlające teren przed pojazdem. Wszystkie lampy włącza się oddzielnymi przełącznikami z sygnalizacją włączenia. 


  • Kamery pomocnicze

Na honkerze zostały zamontowane cztery kamery (po jednej na każdą stronę auta. Ułatwiają one manewrowanie autem, eliminuj martwe pole podczas jazdy. Ponadto podłączone są do rejestratora. Obraz wyświetlany jest na 7″ ekranie, z możliwością dowolnej konfiguracji (możliwość wyświetlania obrazu z dowolnej kamery, dwóch, trzech albo czterech naraz).


  • Mechaniczna blokada tylnego mostu

Mając już dość awaryjnego, elektrycznego siłownika blokady mostu rozglądaliśmy się za jakimś innym, skuteczniejszym rozwiązaniem. W trakcie zwiedzania fabryki honkerów w 2016r. mieliśmy okazję podpatrzeć zastosowane w „nigeryjskich” honkerach mechaniczne siłowniki. Kilka lat później udało nam się skopiować to rozwiązanie… Jest to pierwszy z naszych honkerów, w którym udało się uruchomić mechaniczny siłownik sterowany linką, zgodny z projektem fabrycznym.


  • Namiot z wozu dowodzenia

Ciekawym gadżetem na wyposażeniu tego honkera jest dostawiany namiot. Jest to oryginalny namiot będący wyposażeniem niektórych wersji wozów dowodzenia na bazie honkera.


Kilka zdjęć z cyklu „PRZED I PO”:

brak komentarzy on Honker 2000 2N – Wojas